Sukuvika on se, jos kuolinaikoja ei löydy...

Tänne voit lähettää sukututkimukseen liittyviä kysymyksiä, henkilöhakuja, linkkivinkkejä ja muuta sellaista.

Sukuvika on se, jos kuolinaikoja ei löydy...

ViestiKirjoittaja interlorn » 03.11.2009 15:57

Viestin aihe: Rautalampi 1700-luku, Oittinen, Watanen/Waitinen ja Paananen.

OITTINEN

Onko joku tutkinut Rautalammin Oittisia? Minulla on tällä hetkellä ylipääsemätön ongelma kuhjolaisen Staffan Staffaninpoika Oittisen (synt. 9.6.1713) kuolinajan löytämisessä.
Hänen nuorin lapsensa Margaret on syntynyt 15.4.1752 http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/syntyneet_1712-1755_tk1101/169.htm ja nähdäkseni vain hänen leskensä (Helga Korhoin, 22.2.1716 - 4.1.1772) esiintyy vuosien 1761-1766 rippikirjassa http://lh3.ggpht.com/_wKMdTcNLJus/SvAQRQcxH6I/AAAAAAAACqI/X2g9ZqZ3A1E/1766%20Rautalammin%20seurakunnan%20rippikirja.jpg sekä vuosien 1767-1772 rippikirjassa http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/rippikirja_1767-1772_tk1090/124.htm.

Staffanin on siis täytynyt kuolla vuoden 1751 lopun ja 1760-luvun alun välisenä aikana. Olen selannut kuolleiden kirjan tältä väliltä pariin otteeseen enkä ole Staffania löytänyt. Olisiko kenelläkään faktatietoa asiasta?


Toinen murheenkryyni on Staffanin pojan Påhl Oittisen (myöh. Lång, 4.10.1749 - 24.3.1819) vaimon Anna Watasen (17.1.1748 - 28.10.1810) vanhemmat, Påhl Watanen ja Carin Paananen.


WATANEN

Påhl Watasen kuolinajan löysin (sattumalta etsiessäni Staffan Oittisen kuolinaikaa): se on 25.1.1766 (Sångarinsaari). Hänen iäkseen mainitaan 56 vuotta, mutta Hiskin mukaan yhdessäkään seurakunnassa ei ole syntynyt Påhl Watasta tuona ajankohtana +/- 10 vuotta. Sen sijaan Påhl Waitinen on syntynyt Rautalammilla Horossa 25.01.1705 (kastettu 28.01.) http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/syntyneet-vihityt-kuolleet_1695-1712_tk1101/78.htm vanhempinaan Lars Waitinen ja Christina Kainuttar, jotka ensimmäisen rippikirjan mukaan ovat kuolleet Påhlin ollessa nelivuotias: http://www.genealogia.fi/jm/rautalampi/bia1/104.html.

Voisivatko Påhl Watanen ja Påhl Waitinen olla yksi ja sama henkilö? Olisiko sukunimi voinut vaihtua siinä vaiheessa, kun Påhl jäi orvoksi ja joku on kirjannut sen väärin tai joku jäljelle jäänyt (ehkä lapsi itse) on sanonut sen väärin? Nämä ovat vain oletuksia, mutta olisiko kenelläkään faktaa asiasta?

Täytyy heti perään huomauttaa, että Påhl ja Carin menivät naimisiin 23.9.1729 http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/vihityt_1722-1755_tk1101/5.htm ja kirkonkirjan mukaan Påhl olisi parhaan lukutaitoni mukaan Cuopiosta?? Valitettavasti Kuopion syntyneiden kirjat tuolta ajalta lienevät tuhoutuneet tai muuten hävöksissä, kun digiarkistosta ja Hiskistä puuttuu väli 1694-1721. Hiskin mukaan Kuopiosta kyllä löytyy Wataisia...


PAANANEN

Ja sitten vielä Påhlin vaimo Carin Panatar... hänestä ei löydy tuotakaan vähää tietoa. Missään seurakunnassa ei ole syntynyt Carin Paanasta välillä 1695-1725, mutta sen sijaan Rautalammin Pakarilassa on syntynyt 2.12.1707 (kastettu 7.12.) Carin Pakarinen http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/syntyneet-vihityt-kuolleet_1695-1712_tk1101/94.htm, jonka vanhemmat olivat Påhl Pakarinen ja Christina Bengtsdr Närhi, jotka esiintyvät ensimmäisessä rippikirjassa: http://www.genealogia.fi/jm/rautalampi/bia1/109.html.
Toisaalta Rautalammin Vuonomalahdessa on syntynyt 3.7.1706 (kastettu 3.8.) Christina Panainen http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/syntyneet-vihityt-kuolleet_1695-1712_tk1101/87.htm, jonka vanhemmat ovat Lars Panainen ja Juditha Staffansdr Toikkain, jotka esiintyvät niinikään ensimmäisessä rippikirjassa: http://www.genealogia.fi/jm/rautalampi/bia1/21.html. En tiedä kumpi näistä vaihtoehdoista on kauempaa haettu...

Vihittyjen kirjan mukaan Carin Panatar olisi ollut Piikana Haapamäellä 1729.

Carinin ja Påhlin nuorin poika Påhl on syntynyt 20.8.1750 http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/syntyneet_1712-1755_tk1101/163.htm Rautalammin Pulkkilassa (Pulkkilansalo?), vaikka rippikirja 1748-1752 ei edes tunne moista paikkaa. Vuosien 1761-1766 rippikirjaa ei ole digitoitu Pulkkilaan eikä riittävän pitkälle Songarinsaarta. Vuosien 1767-1772 rippikirjasta löytyy enää nuorin poika Påhl sekä tytär Catharina/Carin http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/rautalampi/rippikirja_1767-1772_tk1090/130.htm Sångarinsaaresta. Pulkkilansalosta ei löydy Watasia. Carin Panatar on siis kuollut välillä 1750-vuoden loppu ja 1760-luvun loppu, mutta häntäkään en ole löytänyt käydessäni läpi kuolleiden kirjaa. Löytyisikö keneltäkään faktaa tästä aiheesta?


Visainen ongelma ja kaikki apu (faktat, mielipiteet, näkemykset, tulkinnat, kommentit) otetaan kiitollisuudella vastaan.

Juhana
Questions are a burden to others. Answers are a prison for oneself.
interlorn
 
Viestit: 184
Liittynyt: 16.10.2009 22:20
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Sukututkimus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa